Πέμπτη 18 Ιουλίου 2024

Στην Ολομέλεια της Βουλής κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Δικαιοσύνης "Εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου για το ενέχυρο..."


👉 Να αποκοπεί ο ομφάλιος λώρος μεταξύ της δικαστικής και της εκτελεστικής εξουσίας
👉 Η επιλογή της ηγεσίας των ανωτάτων δικαστηρίων αποκλειστικά από το δικαστικό σώμα, δεν είναι συμβατή με την αρχή της λαϊκής κυριαρχίας
👉 Απαιτείται η σύνδεση της επιλογής της ηγεσίας της δικαιοσύνης με την αρχή της λαϊκής κυριαρχίας
♦️ Μιλώντας στην Ολομέλεια της Βουλής, για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Δικαιοσύνης «Εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου για το ενέχυρο ……», είπα, μεταξύ των άλλων, τα εξής:
♦️Το νομοσχέδιο «Εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου για το ενέχυρο ……» περιλαμβάνει δύο βασικούς άξονες διαφορετικών αντικειμένων, αφενός του θεσμού του ενεχύρου, μέσω του οποίου εξασφαλίζονται απαιτήσεις και αφετέρου του τρόπου επιλογής της ηγεσίας της Δικαιοσύνης
🔴 Το «Ηλεκτρονικό Μητρώο Ενεχύρων» συστήνεται στο «Ελληνικό Κτηματολόγιο», και όχι στο ΓΕΜΗ, όπως θα έπρεπε.
📌 Μ΄ αυτό τον τρόπο, μεταφέρονται πρόσθετες αρμοδιότητες στο «Ελληνικό Κτηματολόγιο», ενώ αυτό αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα, όπως ενδεικτικά αυτό της υποστελέχωσής του.
📌 Όμως πριν ακόμη νομοθετηθεί η συγκεκριμένη αλλαγή, η κυβέρνηση της ΝΔ ενέταξε το έργο προς χρηματοδότηση.
🔴 Τόσος σεβασμός προς τη δημόσια διαβούλευση και εν γένει τη νομοθετική διαδικασία, την οποία η κυβέρνηση της ΝΔ θεωρεί δεδομένη!
📌 Επιπλέον προκύπτουν σοβαρά ζητήματα σχετικά με την ελλιπή προστασία των προσωπικών δεδομένων, καθώς προβλέπεται η δημιουργία μητρώου για τα κινητά πράγματα που ενεχυριάζονται
📌 Τα ζητήματα αυτά αναδείχτηκαν και από τους εκπρόσωπους των φορέων και από την «έκθεση» της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής, που αναφέρονται στην κατάργηση του τραπεζικού και χρηματιστηριακού απορρήτου.
📌 Είναι προφανές, ότι η δημιουργία αυτού του μητρώου θα εξυπηρετεί όχι τον πολίτη αλλά τις τράπεζες και τα funds, που θα έχουν ευκολότερη και γρηγορότερη πρόσβαση ενώ ο πολίτης ούτε θα προστατεύεται ούτε θα διευκολύνεται. Έτσι οι τράπεζες και τα funds θα διευκολύνονται, καθώς θα μπορούν να προβούν σε κατάσχεση των ενεχυριασθέντων κινητών πραγμάτων γρήγορα και χωρίς δικαστικές διαδικασίες.
📌 O ενεχυρούχος δανειστής δικαιούται να εισπράξει χωρίς οποιαδήποτε διαδικασία την ενεχυρασμένη απαίτηση μετά την παρέλευση 10 εργάσιμων ημερών από την ημέρα που αυτή θα καταστεί ληξιπρόθεσμη εν όλω ή εν μέρει.
🔴 Το άρθρο 27 του νομοσχεδίου, δεν έχει σχέση με το αντικείμενο που το νομοσχέδιο πραγματεύεται. Αναφέρεται στη διατύπωση γνώμης από τους ίδιους τους δικαστικούς λειτουργούς για τις προαγωγές των προέδρων και αντιπροέδρων του Συμβουλίου της Επικρατείας, του Αρείου Πάγου και του Ελεγκτικού Συνεδρίου, καθώς και του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου.
📌 Το κράτος δικαίου και η διάκριση των εξουσιών τίθενται εν αμφιβόλω, συνταγματικά (άρθρο 90 παρ. 5) και πολιτικά λόγω των κυβερνητικών παρεμβάσεων στη Δικαιοσύνη.
📌 Είναι αναγκαίο, να αποκοπεί ο ομφάλιος λώρος μεταξύ της δικαστικής και της εκτελεστικής εξουσίας.
📌 Αυτό θα γίνει, αν γίνει, με την αναθεώρηση του Συντάγματος, η διαδικασία της οποίας μπορεί να αρχίσει σε μερικούς μήνες.
📌 Πρέπει να γίνει συντεταγμένα και με «ανοιχτά χαρτιά» «πάνω στο τραπέζι» όλων, αρχής γενομένης από την πλειοψηφία.
📌 Σύμφωνα με το Σύνταγμα, την ηγεσία της Δικαιοσύνης, την διορίζει η κυβέρνηση και αυτό είναι το πλαίσιο εντός του οποίου έχει τη δυνατότητα να κινηθεί ο εκάστοτε νομοθέτης.
🟥 H προτεινόμενη στο άρθρο 27 διατύπωση γνώμης εκ μέρους των δικαστικών λειτουργών στερείται ουσίας, είναι προσχηματική και υποκριτική, αφού ελλείπει οποιοδήποτε στοιχείο δέσμευσης για την εκτελεστική εξουσία.
🟥 Εξυπηρετεί, εκτός από επικοινωνιακές σκοπιμότητες, κυρίως την ανάγκη «να ξεπεράσει» η κυβέρνηση τη μη συμμόρφωση της χώρας στις οδηγίες και τη λήψη μέτρων που συστήνει το Συμβούλιο της Ευρώπης και η Ευρωπαϊκή Ένωση, για τη συμμετοχή του δικαστικού σώματος στην επιλογή των προέδρων και αντιπροέδρων των ανωτάτων δικαστηρίων.
📌 Ο τρόπος επιλογής αυτών πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο σοβαρού προβληματισμού, ώστε να αποκοπεί ο ομφάλιος λώρος της ηγεσίας της δικαστικής εξουσίας από την εκτελεστική.
📌 Η επιλογή αποκλειστικά από το δικαστικό σώμα, δεν είναι συμβατή με την αρχή της λαϊκής κυριαρχίας.
🔴 Απαιτείται η σύνδεση της επιλογής της ηγεσίας της δικαιοσύνης με την αρχή της λαϊκής κυριαρχίας.